Ως ενδεικτικά προβλήματα της Βιοηθικής που σχετίζονται με τις
μεταμοσχεύσεις, θα μπορούσαν να αναφερθούν τα εξής:
•Για να γίνει μία μεταμόσχευση από νεκρό δότη απαιτούνται δυο πράγματα :
α). ο εξακριβωμένος θάνατος του δότη και β). η συναίνεση του ή κάποια
εξίσου ισχυρή συναίνεση. Το θέμα που τίθεται είναι κατά πόσο ο εγκεφαλικός
θάνατος είναι πράγματι θάνατος και όχι επινόημα που υπηρετεί ποικίλες
σκοπιμότητες. Αλλά και η συναίνεση, όταν εικάζεται είναι πράγματι
συναίνεση ή μήπως ένα κατασκεύασμα προκειμένου να βρεθούν τα
απαιτούμενα μοσχεύματα.
•Aν κάποιος δεν έχει συναινέσει ρητά πρέπει να εξετασθεί το εάν μπορούν οι
συγγενείς του να υποκαταστήσουν τη βούλησή του και να συναινέσουν αυτοί
αντί αυτού.
•Αν κάποιος είναι δότης και οι συγγενείς του για ποικίλους συναισθηματικούς
λόγους ή ιδεολογικούς λόγους δεχθούν τον εγκεφαλικό θάνατο, ερευνάται
τίνος η επιθυμία πρέπει να εισακουσθεί.
•Τα μεταμοσχευτικά κέντρα που διαθέτουμε πρέπει να ελεγχθούν με γνώμονα
τη δυνατότητά τους να εξασφαλίσουν το μέγιστο της επιβίωσης του δότη και
των ασθενών.
•Η ιδέα της επινοήσεως και κατασκευής τεχνητών οργάνων ή αυτή των
ζωϊκών μοσχευμάτων αναμφίβολα ενέχει κάποιους κινδύνους. Εκείνο που θα
πρέπει εκ των προτέρων να προσδιορισθεί είναι το είδος των συγκεκριμένων
κινδύνων με στόχο την επιτυχή αντιμετώπισή τους.
•Προκειμένου να εξασφαλιστούν τα απαιτούμενα μοσχεύματα για ασθενείς
που έχουν απόλυτη ανάγκη, θα ήταν ηθικά ορθό να εξετασθεί η λήψη
οργάνων από νεογέννητα βρέφη, που οι συγγενείς αναπηρίες τους όμως –
αποδεδειγμένα- τα καθιστούν πρακτικώς μη βιώσιμα.
•Και το σημαντικότερο –ίσως- ερώτημα που σχετίζεται με τον τομέα της
Βιοηθικής, αφορά την έρευνα για την παρασκευή κλωνοποιημένων οργάνων
αλλά και τη διαδικασία παραγωγής τους. Συγκεκριμένα, πρέπει να ερευνηθεί
το γεγονός εάν συνοδεύονται από παράλληλη καταστροφή ανθρώπινων ζωών
σε εμβρυϊκό στάδιο. Κάτι τέτοιο βέβαια είναι δεδομένο ότι εγείρει ζητήματα
και διλλήματα ηθικής φύσεως. Κι επιπροσθέτως, το αν υπάρχει διάθεση η
δωρεά οργάνων να μη συνδυάζεται με την καταστροφή της ανθρώπινης ζωής.
μεταμοσχεύσεις, θα μπορούσαν να αναφερθούν τα εξής:
•Για να γίνει μία μεταμόσχευση από νεκρό δότη απαιτούνται δυο πράγματα :
α). ο εξακριβωμένος θάνατος του δότη και β). η συναίνεση του ή κάποια
εξίσου ισχυρή συναίνεση. Το θέμα που τίθεται είναι κατά πόσο ο εγκεφαλικός
θάνατος είναι πράγματι θάνατος και όχι επινόημα που υπηρετεί ποικίλες
σκοπιμότητες. Αλλά και η συναίνεση, όταν εικάζεται είναι πράγματι
συναίνεση ή μήπως ένα κατασκεύασμα προκειμένου να βρεθούν τα
απαιτούμενα μοσχεύματα.
•Aν κάποιος δεν έχει συναινέσει ρητά πρέπει να εξετασθεί το εάν μπορούν οι
συγγενείς του να υποκαταστήσουν τη βούλησή του και να συναινέσουν αυτοί
αντί αυτού.
•Αν κάποιος είναι δότης και οι συγγενείς του για ποικίλους συναισθηματικούς
λόγους ή ιδεολογικούς λόγους δεχθούν τον εγκεφαλικό θάνατο, ερευνάται
τίνος η επιθυμία πρέπει να εισακουσθεί.
•Τα μεταμοσχευτικά κέντρα που διαθέτουμε πρέπει να ελεγχθούν με γνώμονα
τη δυνατότητά τους να εξασφαλίσουν το μέγιστο της επιβίωσης του δότη και
των ασθενών.
•Η ιδέα της επινοήσεως και κατασκευής τεχνητών οργάνων ή αυτή των
ζωϊκών μοσχευμάτων αναμφίβολα ενέχει κάποιους κινδύνους. Εκείνο που θα
πρέπει εκ των προτέρων να προσδιορισθεί είναι το είδος των συγκεκριμένων
κινδύνων με στόχο την επιτυχή αντιμετώπισή τους.
•Προκειμένου να εξασφαλιστούν τα απαιτούμενα μοσχεύματα για ασθενείς
που έχουν απόλυτη ανάγκη, θα ήταν ηθικά ορθό να εξετασθεί η λήψη
οργάνων από νεογέννητα βρέφη, που οι συγγενείς αναπηρίες τους όμως –
αποδεδειγμένα- τα καθιστούν πρακτικώς μη βιώσιμα.
•Και το σημαντικότερο –ίσως- ερώτημα που σχετίζεται με τον τομέα της
Βιοηθικής, αφορά την έρευνα για την παρασκευή κλωνοποιημένων οργάνων
αλλά και τη διαδικασία παραγωγής τους. Συγκεκριμένα, πρέπει να ερευνηθεί
το γεγονός εάν συνοδεύονται από παράλληλη καταστροφή ανθρώπινων ζωών
σε εμβρυϊκό στάδιο. Κάτι τέτοιο βέβαια είναι δεδομένο ότι εγείρει ζητήματα
και διλλήματα ηθικής φύσεως. Κι επιπροσθέτως, το αν υπάρχει διάθεση η
δωρεά οργάνων να μη συνδυάζεται με την καταστροφή της ανθρώπινης ζωής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου