Πολιτειακό Δικαστήριο της Κολωνίας έκρινε ότι η περιτομή -σημαντική τελετή και ιερό καθήκον στη θρησκευτική ζωή Εβραίων και Μουσουλμάνων- συνιστά σωματική βλάβη και είναι αντίθετη με το γερμανικό νόμο, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων. Στην υπόθεση που βρέθηκε ενώπιον τους, οι δικαστές αθώωσαν το γιατρό, με την αιτιολογία όμως ότι δε μπορούσε να γνωρίζει ότι δρούσε παράνομα, μιας και το νομικό πλαίσιο που αφορά τη συγκεκριμένη πράξη δεν είναι ξεκάθαρο.
Η θρησκευτική ελευθερία, αν και προστατεύεται από το γερμανικό Σύνταγμα, κατισχύει άλλων κατοχυρωμένων δικαιωμάτων, όπως σ'αυτήν την περίπτωση το δικαίωμα στη σωματική ακεραιότητα, σε περίπτωση σύγκρουσης. Σε αντίθεση με τους ενήλικες που μπορούν να συναινέσουν, το ζήτημα που προκύπτει για τα παιδιά είναι κατά πόσο οι θρησκευτικές πεποιθήσεις και η γονική συναίνεση μπορούν να νομιμοποιήσουν μια τέτοια πράξη.
Ο Holm Putzke του Πανεπιστημίου του Passau, που ασχολείται με το θέμα από το 2008, απαντά αρνητικά στο παραπάνω ερώτημα και θεωρεί πως οι θρησκευτικές παραδόσεις πρέπει να προσαρμόζονται στα ισχύοντα συστήματα δικαίου. Διαφωνεί με την άποψη ότι το συμφέρον του παιδιού για ένταξη σε μια θρησκευτική κοινότητα μπορεί να δικαιολογήσει την περιτομή και προκρίνει ως λύση την αναβολή της τελετής σε μία μεταγενέστερη ηλικία, οπότε ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να αποφασίσει μόνος του.
Εκ διαμέτρου αντίθετη είναι η άποψη του καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του M?nster, Bijan Fateh-Moghadam, ο οποίος πιστεύει πως η γονική συναίνεση επαρκεί στην περίπτωση της περιτομής, που είναι μια σχετικά απλή διαδικασία με λίγους κινδύνους και γνωστά οφέλη για την υγεία. Υποστηρίζει πως ένας νόμος για τη περιτομή θα περιέπλεκε την κατάσταση. Στο ίδιο πλαίσιο και ο καθηγητής νομικής Martin B?se πιστεύει πως ένας νόμος που δημιουργεί εξαιρέσεις θα είχε απρόβλεπτα αποτελέσματα, δεδομένου ότι στη Γερμανία η κλειτοριδεκτομή για θρησκευτικούς λόγους απαγορεύεται ρητά ως βαριά σωματική βλάβη.
Ειδικό νομικό πλαίσιο για την περιτομή είναι θεωρητικά δυνατό να θεσπιστεί, αλλά η χρησιμότητα ή αποτελεσματικότητά του είναι αμφίβολη, αφού ίσως κάτι τέτοιο να ανάγκαζε τους γονείς να ταξιδεύουν στο εξωτερικό, δημιουργώντας έναν "τουρισμό περιτομής".
Το θέμα ενδεχομένως να φτάσει μέχρι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Δεδομένου όμως ότι η απόφαση του Δικαστηρίου της Κολωνίας δε θα αποτρέψει τους Εβραίους ή Μουσουλμάνους γονείς να ασκήσουν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα και η ανάγκη για μια λύση έχει πιο επιτακτικό χαρακτήρα, μένει να δούμε τη συνέχεια του νομικού διαλόγου και το αν θα δοθεί απάντηση για το ζήτημα από τα ανώτατα ομοσπονδιακά Δικαστήρια της Γερμανίας.
Πηγή: Deutsche Welle
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου